הרשמה לניוזלטר

פוסטים אחרונים

תסמונת המתחזה, הרצאות ומאמר במגזין
סיכום מרץ 2024- חודש הנשים

ב- 8 למרץ, בכל שנה, מציינים בכל העולם את יום האישה הבינ"ל. יום שנועד להעלות למודעות המצערת שעדיין יש הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים- במשכורות, ביחס החברתי, בהתקדמות המקצועית. פערים שלצערי גם ב- 2024 משמעותיים.

השנה החלטתי לשים לעצמי מטרה ולקדם בכל הפלטפורמות שלי נושא שמאוד קרוב לליבי- "תסמונת המתחזה" ולהבין שמה שאני מרגישה לפעמים, וגם החברות והקולגות שלי, שנמצאות בתפקידים ממובילים ובכיריפם מרגישות- זאת באמת רק תסמונת- וזה לא באמת.  

אז מה היה לי במרץ? 
הרצתי מול כיתה י' 5 בבית הספר האזורי של דרום השרון על תסמונת המתחזה במסגרת מפגש של שבוע הנערה הישראלית מטעם "עמותת שוות" וגם טור שכתבתי בנושא התפרסם במגזין Onlife- מי שלא יכולה להתאפק, זה הלינק- לינק 

אז רגע, נתחיל בהתחלה. מה זאת בעצם תסמונת המתחזה? 

את מכירה אולי את התחושה הזאת, את הקול הקטן הזה שאומר לך "עזבי, וותרי, יש טובות או טובים ממך" או אולי שאת מקבלת קידום או ציין לשבח ואת מתרצת את זה כ"מקרה או טעות"? או שאת כבר מתחילה את התפקיד החדש, ויש שלך את הקול הקטן- קטן שאומר "את נכנסת לנעליים גדולות, בטח עוד מעט יעלו עליך"- אז קודם כל- זאת התסמונת. ולרוב זה כל כך רחוק מהמציאות! 

את השיעור שלנו התחלתי בכל שביקשתי מכל התלמידות התלמידים לעמוד- וכל פעם שהם מסכימים עם המשפט שאקריא, שישבו. בכיתה היו כמעט 30 ילדים. ותנחשו כמה נשארו לעמוד בסוף עשרת השאלות? 

לחץ כאן
שקופית קודמת
שקופית הבאה

ובכן, כולם ישבו בסוף השאלות פתיחה. אז מה זאת התסמונת הזאת?

המונח הוטמע בשנת 1976 בעקבות מחקר שנערך על 150 נשים,  שלמרות כל ההישגים, הפרגון של הקולגות, ההצלחות המוכחות והתארים שרכשו במהלך הקריירה שלהן הרגישו חוויה פנימית של חוסר הצלחה. ואכן התפתחה תפיסה כי תסמונת המתחזה אופיינית יותר לנשים. אולם מחקרי המשך, כמו זה של טופינג משנת 1983, מצאו שגברים חווים את תסמונת המתחזה אף לעיתים תכופות יותר מנשים אולם מודים בכך פחות וכן יודעים להסתיר תחושות אלו טוב יותר… הא.נשים שחווים את התחושה הזאת מתרצים ומתעלמים מההצלחה ומקטלגים כ"מקרה", "טעות" או רק "מזל" וכי עוד מעט כל הא.נשים שמסביבם יגלו את השגיאות והטעויות שלהםן.

איפה זה פוגש אותנו? לימודים, עבודה, מערכות יחסים ואינטרקציות חברתיות חדשות.

אז איך מתגברים/ות על זה?

  • נושמים עמוק
  • מתנחמים בעובדה שזה שכיח מאוד וקורה אצל הרוב
  • Fake it till you make it
  • מחשבות חיוביות ותחושת הצלחה פנימית (Growth Mindset)
  • אימון אישי
  • לדבר על זה עם חברים/ הורים/ מורה/ יועצת, תאמינו לי שכולם עוברים את זה בשלב כזה או אחר בחיים
  • מדברות לעצמנו בהרמה (הצלחתי, עשיתי, ניצחתי, אני יודע/ת) ואל תקטיני (סתומ/ה, חפרתי וכו')
ובעיקר להבין שזה באמת קורה לכולם! 
כמה כולם? שווה לך להיכנס למאמר שכתבתי ממש בנושא הזה לאתר Onlife שבו פירטתי כמה את בחברה טובה ממש- כמו גל גדות. מישל אובמה, ג'ף בזוס ועוד ועוד. 

אורטל גנות תסמונת המתחזה מגזין און לייף
למאמר המלא באתר

בפן האישי, גם אני חווה את זה לפעמים- ככה זה. הגיוני וטבעי. 
אבל במקרה שלי, אני באמת יודעת לזהות את הקול ובעיקר לענות לו בביטחון (כמו שאופירה אסייג אומרת) שאין קשר למציאות, ומזכירה לעצמי כמה שאני טובה, תותחית ובהחלט יודעת מה ולמה אני איפה שאני. בלי לתרץ, בלי להקטין ועם חזה גדול ונפוח מגאווה.

ועכשיו, את. את שיודעת ומכירה את התסמונת גם- זה הזמן שלך לעמוד בביטחון מלא, ולהגיד- אין עלי! 

 

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Twitter

תגובות

השארת תגובה

אומרים שהניוזלטר שלנו הוא אחד המעניינים שיש..
רוצה לבדוק בעצמך?

אומרים שהניוזלטר שלנו 
הוא אחד המעניינים שיש..
רוצה לבדוק בעצמך?   

דילוג לתוכן