הרשמה לניוזלטר

פוסטים אחרונים

עושים SMART לעסק

פעם בשנה, בין החגים ליומולדת שלי (באוקטובר) אני יודעת עם עצמי וקובעת מטרות ויעדים לעסק שלי. מה אני רוצה שיקרה לי השנה, מה אני מצפה, כמה (כסף וזמן) יש לי להשקיע, מה אני משאירה אצלי ומה אני מוציאה החוצה לאאוטסורסינג. 

אני פורטת את המשימות והמטרות לפרטי פרטים- לפעמים בכתב בהרחבה או בראשי פרקים  ולפעמים בראש כמטרות ויעדים. היום אני שמחה לשתף אתכם את המודל שעל פיו אני עובדת ומלווה את הלקוחות שלי במעוף שהם בעלי עסקים- מודל SMART שכשמו כן הוא- עושה שכל לעסקים. 

לאט'ס גאט SMART טוגאד'אר!!

אז מודל סמארט (SAMRT) קיים זה שנים ונלמד בכל התוכניות למנהל עסקים (וגם בקורסים של NLP ודומיהם) כי היתרון של המודל הוא להגיד במשפטים מלאים מה המטרה הסופית באופן כמותי/ ברור ולא כמשפט כללי. 
אז בואו נתחיל: 

Specific- המטרה הספציפית/ ייחודית

המטרה צריכה להיות מאוד מדוייקת וברורה. לא משפט כללי של "אני רוצה להרוויח יותר" או "למכור מלא יחידות".- הרי אם אתן לכם שקל יותר או שתמכרו יחידה אחת יותר מהרבעון הקודם, כבר עשיתם יותר. אבל זה לא באמת מה שרציתם.

 ולכן, ה- S שלכם צריך להיות מדויק יותר:  כמו "ברבעון הקרוב, אני רוצה למכור 30 יחידות יותר" או "עד סוף השנה אני רוצה להרצות עוד 5 פעמים בעלות של X לכל הרצאה" או עד סוף השנה אני רוצה להגיע להתקבל כמנהלת שיווק בחברת טכנולוגיה גדולה".  

ואם כבר ירדתם ברזולוציות- אז כדאי לשים תאריך יעד מספרי/ רבעוני/ שנתי. 

Measurable- בואו נמדוד את המטרות

המטרות שלנו חייבות להיות מדידות מאוד- כלומר, מטרות שאנחנו יכולים למדוד ולא מטרות מופשטות מדי. המדידה יכולה להיות באחוזים, במספרים, ביחידות. נתון שיהיה בר השוואה לרבעון/ חודש הקודם, שעות, הכנסות וכו'. 

לא לדבר במונחים אמורפיים כמו אני רוצה שיהיה לי טוב- כי מה זה טוב? מה זה איכות חיים (עיר או מושב?)? צריך לרדת בפירוט מדיד ככל האפשר. 

 למשל: "החודש אני רוצה להרוויח 10,000 יותר " או למשל "החודש אני רוצה לעשות 4 פגישות קפה/ מינגלינג עם בכירות בתחום שלי" או אפילו להחליט על מטרה רחוקה יותר "בעבודה הבאה שלי אני רוצה לצאת מוקדם פעמיים בשבוע"

Attainable- מטרה ריאלית וברת השגה

כשאני פוגשת לקוחות ושואלת את המטרות, אני תמיד מבקשת שנגיד בקול את המטרות הריאליות. הרי ברור לכולנו שאם נציב מטרות חלומיות (להיות יותר עשירים מבאזוס של אמזון תוך שנה, או שהרעיון ייקנה על ידי פייסבוק ב-100 מ' דולר תוך שנה, או לנהל חברה בינלאומית עוד לפני התואר הראשון- זה איך נגיד בעדינות.. פחות הגיוני וריאלי.
שוב, יכול מאוד להיות שתגיעו לשם, אבל יש תהליך ודרך ומטרות קצרות יותר- כדי להגיע למטרה הסופית. 

המטרות צריכות להיות ריאליות יותר- פחות מאפס ל- 100 ויותר מאפס ל- 10 ואז ל- 20 וככה נעלה.  קודם תואר ראשון, ואז שני, וקורסים, ולהתחיל לעבוד בת'כלס לפני שאתם מנהלים בית תוכנה.  
אם אתם זוכרים את הפוסט הקודם על משפך השיווק ועל הבחור שאמר שתוך 48 שעות הוא יכול למכור 20K יחידות. ברור לכולנו שהוא חי באספמיה וזה לא יקרה. מטרות לא מציאותיות יגרמו לשני דברים: הראשון להוריד ליזם את המוטיבציה ושנית להוביל לכישלון ידוע מראש של איש השיווק שלו. 

Relevant- בואו נשאר רלוונטיים

עסק, כמו שאתם יודעים, הוא דבר משתנה ודינמי. הרי העסק שלכם כמו שהכרתם ביום הראשון הוא לא כמו העסק שלכם חצי שנה אחרי, שנה או חמש שנים אחרי. העולם הוא דינמי (ושלום לחלומות של פברואר 2020 שנעלמו במרץ 2020 והותאמו באפריל 2020 למציאות החדשה). וכך גם אתם והעסק שלכם.

 ולכן, צריך להבין מה שהיה רלוונטי אז אולי היום לא רלוונטי בכלל או שירד במדד הרלוונטיות למקום נמוך יותר ברשימה. אז אל תתאהבו ברעיונות או במטרות. היו קשובים גם לבקשות השוק והלקוחות, הבינו לאן הרוח נושבת ופשוט התאימו את עצמכם למה שרלוונטי עכשיו ולא רק למה שאתם רוצים חולמים עליו. 

חדדו לעצמכם אם המטרות רלוונטיות לכם לעכשיו או שהן יכולות להידחות להמשך כי יש מטרות ומשימות רלוונטיות יותר להיום. 

Time זה הכל

תתחמו את המטרות שלכם בזמן. מטרות קצרות מועד ומטרות לטווח ארוך. 

מטרות קצרות -למשל להספיק לכתוב 3 פוסטים בחודש במשך 4 חודשים או להעלות שני ריילס בשבוע.

ומטרות אסטרטגיות יותר- כמו להתפתח עסקית ולעשות קורס מקצועי אחד ברבעון הקרוב. 

כשאתם תוחמים בזמן את המטרות, יהיה לכם קל יותר לבצע אותם. כי יש הבדל כמובן בין המילה בקרוב לבין שבוע הבא נכון? הדד ליין שאנחנו מייעדים לעצמנו הוא ההנעה הכי טובה לפעולה. 

ועם זאת, אל תתחמו את המטרות בזמן מוגבל או צפוף מדי כי אחרת סתם תלחצו ותרגישו שאתם לא מצליחים לעמוד במשימות שלכם- דבר שגם יכול להוריד את המוטיבציה. וחבל לא?

אז כמו שאתם יודעים, אין מושלם וגם המודל הזה לא מדוייק לכולם. 

אבל אני ממש ממליצה להכיר אותו, ולקבל ממנו מה שמתאים לכם, אולי לשנות ולדייק קצת את אופן הדיבור שלנו כלפי העסק והמטרות שלנו- וכך להגיע ולמטרות ולקבוע מטרות גבוהות ומשמעותיות יותר. 

****

רוצים להתייעץ או לשאול שאלה? לא בטוחים איך להשתמש במודל על העסק שלכם? 
 בואו, אני מחכה לכם בכל הרשתות שלי וכמובן גם בוואטסאפ.

תגובות

השארת תגובה

אומרים שהניוזלטר שלנו הוא אחד המעניינים שיש..
רוצה לבדוק בעצמך?

אומרים שהניוזלטר שלנו 
הוא אחד המעניינים שיש..
רוצה לבדוק בעצמך?   

דילוג לתוכן